Måndag 22 Oktober

1kommentarer

Innan jag flyttade till England så trodde jag att England och Sverige skulle vara ganska lika, visste att dom åt mer skräpmat/godsaker här men att det var såhär extremt visste jag inte. Här börjar dom stoppa ungarna med skit innan dom ens fyllt ett år, dom börjar till och med proppa dom med skit innan dom ens är födda. Helt jävla korkat om ni frågar mig. Dom tycker det är okej att dricka ett glas vin eller en öl (5.2%) i veckan när man är gravid. En/Ett glas varje vecka under hela graviditeten! Justin sa flera gånger att jag kunde ju faktist dricka lite men jag idiotförklarade honom varje gång han sa det. Varför skulle jag vilja göra det? Visst var jag sugen på en cider ibland men finns ju så många alkoholfria drycker att välja på som är mycket godare. Tappade tråden där, tillbaka till barn som äter skit.
 
 
Anledningen till att jag tar upp detta ämne är för att dom ger barnen glass,chokladtårta, kakor osv på Leons dagis. När vi var där och pratade med dom innan Leon började så sa jag klart och tydligt att jag inte vill att Leon ska äta sötsaker då han är så himla glad att äta frukt eller yogurt. Menar yogurt är ju sött nog så det räcker väl? Leon ser yogurt som efterätt så varför inte hålla till det så länge som möjligt? Men iaf, dom sa att det var okej och att dom skulle ge honom frukt eller yogurt som efterätt men nu har dom ändrat sig och vill att Leon ska ha lika efterätt som alla andra barn, vilket är chokladtårta osv. Men jag tänker stå på mig även om Justin tycker att han kan väl lika gärna få äta det då han bara är på dagis en gång i veckan, men jag vill inte att han äter sånt en gång i veckan.
 
 
Jag tycker att dom kan få smaka en kaka eller nå ibland, men inte varje vecka och absolut inte choklad/glass. Självklart ska Leon få äta tårta när han fyller 1år men inte vill jag att det ska bli en vana. Leon bryr sig inte för tillfället om vad dom andra barnen äter men om han skulle börja bry sig om några månader och blir helt galen när han inte får äta lika som dom andra så kanske jag måste ge upp min fight men tills dess tänker jag stå på mig.
 
 
Bjuder på en bild på Leon där han äter en av alla dessa kakor som finns i barnhyllan här i England.
Svärföräldrarna köpte dom och jag antog att dom var helt sockerfria, men jag hade fel. Dock är det inte mycket socker i dom men ändå. Vad är det med detta land och deras jävla socker?
 

1 kommentarer

Josefin

22 Oct 2012 18:16

Vet precis vad du menar! Är au pair år två små pojkar här i England, 3,5 år och 9 månader, och det är godis VARJE dag efter varje måltid, till och med till bebisen.. Förstår inte varför man introducerar socker så tidigt, finns ingen anledning! Visst att det är ok ibland att dom kan få smaka, men det räcker. Och dagis/skola är väl framförallt ett sånt ställe som ska hålla sockret borta. Stå på dig!

Svar: Efter varje måltid? Men fya! Visst tycker jag att det är okej att få en liten godispåse på fredagskvällen när man är 3,5 men inte mer än det. Jag tänker stå på mig så länge som möjligt, i värsta fall får jag väl hitta på att han har diabetes. Haha :)
Stina Arvidsson

Kommentera

Publiceras ej