Torsdag 26 Augusti

1kommentarer

blogg.se är fortfarande cp. Bajskorv! Som många av er säkert vet så är Sverige det enda land som har ordet "lagom" . Lagom finns inte på något annat språk, det är bara vi "lagom" svenskar som har det. Det värsta är att vi använder ordet lagom ofta, tex om någon frågar hur mycket mat vi vill ha så säger vi ofta lagom. Vilket då betyder att personen som frågar ska kolla på våran längd och bredd och därefter förstå vad lagom är för just den personen. Här i England kan du inte säga lagom, du kan inte säga mittemellan. Det är antingen mycket eller lite, inge lagom. Anledningen till att jag tar upp detta är för att temperaturen i våran lägenhet är aldrig lagom. Om man sätter på värmen så blire för varmt och om man knäpper av den blire för kallt. Vart finns ordet lagom när man behöver det?


BTW! Jag håller på att göra min första köttgryta och den smakar rätt så bra om jag ska vara ärlig. DOCK har jag ett problem, jag tror inte dom har svartvinbärsgelé här i England. Så detta betyder att jag ska äta köttgryta och ris UTAN svartvinbärsgelé..

BTW igen, dom vet inte vad pölsa är. Gash jag saknar svenskmat! Någon som kan skicka lite pölsa, svensk korv, svartvinbärsgelé och en påse polly?



/stina

1 kommentarer

Jane doe

26 Aug 2010 18:10

Att lagom bara finns på svenska är en myt. Några exempel: Norska finns ordet "passelig" och i danska "tilpas", estniska ("paras"), japanska ("choudo") och bosniska "taman".

Kommentera

Publiceras ej